Genel

2 gün boyunca nasıl uçtu? B-2’nin pilotu anlattı

2 gün boyunca nasıl uçtu B-2nin pilotu anlattı
expand

Kaynak:MilliyetGeçtiğimiz hafta sonu, ABD’nin gizli B-2 bombardıman uçakları, İran’daki nükleer hedeflere yönelik gerçekleştirdikleri operasyon sırasında 37 saat boyunca havada kaldı. Bu operasyon, B-2 uçakları için yapılan en uzun uçuşlardan birini oluşturdu. Geçmişteki en uzun B-2 uçuşu, 2001 yılında Afganistan’a yapılan ve 44 saat süren görevle elde edilmişti. Son İran saldırısı, ABD B-2 filosunun büyük bir kısmının aynı anda görevde olmasını gerektirdi. Pentagon, bu saldırıyı “Geceyarısı Çekici Operasyonu” olarak adlandırarak, bu uçuşu tarihteki en uzun B-2 görevlerinden biri olarak tanımladı. B-2’nin önceki en uzun uçuşu, 11 Eylül saldırılarının ardından gerçekleştirilen Afganistan göreviydi. Emekli Hava Kuvvetleri pilotları Melvin Deaile ve Brian ‘Jethro’ Neal, bu tür uzun görevlerde, sadece birkaç saatlik uykuyla, paketli kuru etler yiyerek ve sürekli yakıt ikmali yaparak zorlu görevleri nasıl yaptıklarını anlattı.ÂHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrow

Brian Neal, 11 Eylül 2001’deki saldırıların, kendisi ve ekibinin yıllık nükleer yetenek eğitim tatbikatının ortasında gerçekleştiğini söyledi.

Kaçırılan uçaklarla ilgili gelen çelişkili haberler ilk başta tatbikatın bir parçası gibi görünse de, kısa sürede durum netleşti ve Neal’in birliği, Washington’daki Bush yönetimi yetkililerinin askeri yanıt seçenekleri hazırlamaya başladı.

Bazen uzun mesafeli uçuÅŸlar için B-2’yi ABD içinde kullanıyorlardı ama savaÅŸ operasyonuna ilk kez, Ekim ayı baÅŸlarında Missouri’deki Whiteman Hava Üssü’nden sabahın erken saatlerinde Afganistan’a doÄŸru havalanarak katıldılar.

UçuÅŸtan önce, görev ekipmanlarını saÄŸlayan hava kuvvetleri personeli, pilotlar için bombardıman uçağının arka kısmına sığacak kadar uzun bir kamp yatağı (cot) almıştı. Neal, Business Insider’a konuÅŸurken 2 milyar dolarlık uçağın içindeki bu doÄŸaçlama uyuma düzenini gülerek hatırlıyor: Merdivenden çıkıp kokpite girince yerde yaklaşık 1.80 metrelik düz bir alan var. İki gün boyunca o küçük alanda toplamda yaklaşık beÅŸ saat kadar yattım.

Haberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrow

2 gün boyunca nasıl uçtu B-2nin pilotu anlattı

‘GO PILL’ UYARICI HAPLAR

44 saatlik bir uçuÅŸ için beÅŸ saat uyku yeterli deÄŸildi. Neal’e göre, pilotlara uyanık kalmalarına yardımcı olması için genellikle ‘go pill’ olarak bilinen uyarıcı ilaçlar veriliyor. Neal bu hapı almayı reddetmiÅŸ ama Deaile kullanmış.

UçuÅŸ sırasında sırayla uyumaya çalışmışlar, ancak görev öncesi gerginlik nedeniyle pek uyuyamamışlar. Ayrıca Afganistan’a batıya doÄŸru uçtuklarından, güneÅŸ tüm gün tepede olmuÅŸ. Pilot Neal, “GüneÅŸ gözünüze gözünüze bakarken insanın uyuyası gelmiyor,” diyor.

B-2 UÇURMAK NASIL BİR DENEYİM?

Neal, kariyeri boyunca uçtuğu F-16 ve F-22 gibi savaş jetleriyle kıyaslandığında B-2 uçurmanın, spor arabadan inip tır sürmeye benzer olduğunu söylüyor. Deaile ise B-52 gibi stratejik bombardıman uçaklarıyla deneyimi olan biri olsa da, B-2 Spirit’in oldukça farklı bir uçak olduğunu belirtiyor.

Haberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrow

B-2, havadayken bir pilotun uyanık olması yeterli, bu da diğerinin dinlenmesine olanak tanıyor. Ancak kalkış, iniş, bomba bırakma ve yakıt ikmali gibi tüm görevler iki pilot gerektiriyor.

Uzun uçuÅŸlar için, özellikle ağır mühimmat taşıyan B-2’lerde havada yakıt ikmali zorunlu. Yakıt ikmali, bu iÅŸlemi yapacak tanker mürettebatının B-2’ye özel sertifikaya sahip olmasını gerektiriyor. Her biri yaklaşık 30 dakika süren bu ikmaller, hem bombardıman pilotları hem de tanker mürettebatı için oldukça stresli. 

İki günlük görev boyunca Deaile ve Neal toplamda yedi kez yakıt ikmali yaptı. Neal, görev boyunca yaklaşık yaklaşık 340 bin 200 kg JP-8 yakıt aldıklarını tahmin ediyor. Amaç, okyanus üzerindeki uzun saatleri karşılayacak kadar çok yakıt almaktı.

‘YÜZLERCE MİL HIZLA BENZİN İSTASYONU’

Neal bu süreci şöyle tanımlıyor: “Saatte yüzlerce mil hızla benzin istasyonuna giriyorsunuz.” Ayrıca B-2’nin aerodinamik yapısının yakıt ikmali sırasında tankeri geriye ittiÄŸini ve bu yüzden iÅŸin daha da zorlaÅŸtığını ekledi.

Haberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrow

Yakıt ikmali ve son anda gelen emirle Neal ve Deaile, B-2 ile en uzun uçuş rekorunu kırdı.

Afgan hava sahasından çıkmadan önce toplamda 16 adet 900 kg’lık JDAM (GPS güdümlü bombalar) taşıyan uçaklarından 12’sini bırakmışlardı. Ancak tam rahatladıkları sırada, geri kalan dört bombayı da bırakmaları için tekrar Afganistan’a dönmeleri emredildi.

Dönüş için ise yine yakıt gerekiyordu. Kendilerine gönderilen tanker ekibi B-2’yi daha önce hiç ikmal etmemiÅŸti. Bu nedenle yakınlardaki B-2 sertifikalı bir tanker ekibinin gelmesini beklemek zorunda kaldılar.

AZ YEMEK, ÇOK SU

Pilotlar bu aşamada fazla yemek yememiş, genellikle su içmeye odaklanmıştı. Neal, uçağın arkasındaki soğutucuda kuru paketli et, üzüm ve belki de bir sandviç bulunduğunu söyledi.

Son bombaları da bıraktıktan sonra rotalarını Hint Okyanusu’ndaki Diego Garcia’daki üsse çevirdiler.

‘FİLO YÖNETİMİ ETKİLEYİCİ’

İran’a düzenlenen son B-2 görevine dair konuÅŸan Deaile, en çok filonun bakım ve yönetiminden etkilendiÄŸini söyledi. ABD’nin tüm B-2 filosu 20’den az uçaktan oluÅŸuyor. Bu da, İran görevinin -yedek uçaklar da dahil olmak üzere- ABD filosunun büyük kısmını aynı anda uçurduÄŸu anlamına geliyor.

Haberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrowHaberin Devamıadv-arrow

Deaile, “Hava Kuvvetleri bu görev için bir gecede bombardıman filosunun üçte birini havalandırdı. Bu inanılmaz bir ÅŸey” dedi.

 

  • b-2
  • haber
  • haberler

Haber Kaynak : CNNTURK.COM

“Yayınlanan tüm haber ve diğer içerikler ile ilgili olarak yasal bildirimlerinizi bize iletişim sayfası üzerinden iletiniz. En kısa süre içerisinde bildirimlerinize geri dönüş sağlanılacaktır.”

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
HoliganbetRize escorttrabzon Escortşehirler arası parça eşya taşımadeyneytmey boynuystu veyreyn siyteyleyrdeyneytmey boynuystu veyreyn siyteyleyr